Apel ZUS: nie dajcie się nabrać na oszustwa przestępców
ZUS ostrzega: nie dajcie się nabrać na oszustwa związane ze świadczeniami ubezpieczeń społecznych i emerytalnych. Rzeczniczka prasowa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed możliwymi formami oszustw.

Szacowany czas czytania: 01:42
W ostatnich tygodniach wyraźnie wzrosła liczba oszustów, którzy podszywają się pod pracowników ZUS, przesyłając fałszywe wiadomości (przez e-mail, SMS-y czy komunikatory internetowe tj. Messenger czy WhatsApp) lub podejmując kontakt telefoniczny. Celem takich działań jest wyłudzenie danych osobowych, informacji o rachunkach bankowych bądź skłonienie do otwarcia niebezpiecznych linków lub załączników.
Jak powiedziała nam Anna Szaniawska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa małopolskiego:
Anna Szaniawska: Próby oszustów przybierają różne formy. Przykładowo oszuści pojawiają się w domu, podają się za naszych pracowników, proponują pomoc w wypełnieniu dokumentów, które pomogą zwiększyć emeryturę.
Albo przesyłają fałszywe wiadomości, które są rozsyłane różnymi kanałami w celu wyłudzenia danych. Są to na przykład wiadomości o zmianie kanału odzyskiwania dostępu do profilu na platformie usług elektronicznych. Podejmują również kontakt telefoniczny, podszywają się pod naszych pracowników, dzwonią i proszą o potwierdzenie zmiany numeru telefonu na Platformie Usług Elektronicznych.
Często te rozmowy dotyczą instytucji finansowych, z których klienci korzystają. Zakładają fałszywe profile ZUS w mediach społecznościowych i rozpowszechniają tam nieprawdziwe informacje, np. o rzekomych inwestycjach, które zagwarantują emeryturę już w wieku 50 lat lub pozwolą zwiększyć kwotę już pobieranego świadczenia.
Apele o ostrożność to za mało. Oszuści stosują coraz bardziej wyrafinowane technicznie i psychologicznie metody perswazji, a ich katalog rośnie praktycznie każdego dnia. Dlatego ZUS ściśle współpracuje z Policją i wszelkimi innymi instytucjami zwalczającymi zwłaszcza cyberprzestępczość wymierzoną w osoby starsze. ZUS cieszy się zaufaniem klientów, dlatego próby oszustwa, to nie tylko działanie na szkodę klientów, ale także Zakładu.
Całej rozmowy z rzeczniczką ZUS możecie odsłuchać poniżej:
Czytaj także: