Radio Alex 105.2 FM Zakopane

Black Friday i zakupowy szaleństwo tu, tuż… Jak nie dać się oszukać i co nam daje dyrektywa omnibus?

 

W związku ze zbliżającym się Black Friday, w Radiu Alex zajmujemy się zmianami, które zaszły po wprowadzeniu dyrektywy Omnibus.  Specjalnie dla naszych słuchaczy i czytelników adwokat Karolina Pilawska będzie  dziś tłumaczyć jak nie dać się oszukać.

Karolina Pilawska: Przed nami Black Friday, czyli gorący okres promocji, na który wielu z państwa czeka już od dłuższego czasu. Sklepy kuszą konsumentów akcjami promocyjnymi w stylu 3 za 2 lub 1+1 czy rabatami zniżkowymi. Wielu z państwa korzysta z takich okazji, szczególnie w kontekście zbliżających się świąt Bożego Narodzenia i możliwości zakupu prezentów w niższych cenach. Co istotne, w tym roku po raz pierwszy akcja Black Friday odbędzie się w reżimie przepisów wynikających z dyrektywy Omnibus, która weszła w życie w Polsce z początkiem tego roku.

Black Friday i wpływ unijnych przepisów na promocje

Czym jest „omnibus” – najprościej mówiąc – to obowiązek ujawniania przez sprzedawców jaka była cena danego towaru w ciągu ostatnich 30 dni, Chodzi o ukrócenie procederu windowania cen tuż przez dniem wyprzedaży, by potem obniżać ją udając, że na tym polega atrakcyjność zakupu.

Karolina Pilawska: Dyrektywa Omnibus w dość znaczący sposób zrewolucjonizowała sprzedaż zarówno tę stacjonarną, jak i sprzedaż internetową. Dzięki rozwiązaniom prawnym wynikającym z tego aktu, sprzedaż produktów i usług w Polsce stała się bardziej transparentna niż jeszcze chociażby w ubiegłym roku. Mam tu na myśli przede wszystkim nierzadkie sytuacje, w których sprzedawcy właśnie tuż przed Black Friday żonglowali cenami, windowali te ceny, a potem sztucznie je obniżali. Dawało to klientom iluzoryczne poczucie oszczędności, a tak naprawdę z żadnymi oszczędnościami nie mieli oni do czynienia.

Dyrektywa obowiązuje zarówno w trakcie zakupów stacjonarnych, jak i internetowych. Każdy przedsiębiorca ma obowiązek podania ceny produktu przed obniżką:

Karolina Pilawska: Dzięki dyrektywie Omnibus od pierwszego stycznia 2023 roku na polskich przedsiębiorców został nałożony obowiązek informacyjny dotyczący prezentowania obniżonej ceny produktu, usługi czy treści cyfrowych. W każdym przypadku obniżenia ceny, obok informacji o tej obniżonej cenie sprzedawca ma obowiązek umieszczenia także informacji o najniższej cenie tego produktu czy usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem zniżki. W praktyce oznacza to, że jeżeli z jakiegoś powodu przedsiębiorca obniża cenę swojego produktu czy usługi, chociażby z uwagi na Black Friday, to od razu musi zaprezentować konsumentowi, jaka była najniższa cena tego produktu czy usługi w okresie ostatnich 30 dni. Zatem zarówno sklepy stacjonarne, jak i internetowe muszą mieć dostosowane systemy do tego, aby prezentować nabywcom te ceny sprzed 30 dni.

Jeżeli przedsiębiorca nie realizuje obowiązku informacyjnego przy prezentowaniu cen, to za pierwszy przypadek naruszenia kara finansowa wynosi 20 tys. PLN.

Karolina Pilawska: Speaker 1: Musimy jednak pamiętać, że pomimo tych stosunkowo nowych rozwiązań prawnych, których celem było zapewnienie konsumentom zwiększonej ochrony prawnej poprzez ukrócenie nieuczciwych praktyk sprzedawców i nadania obniżkom realnego wymiaru, a do dokonywania wyborów zakupowych, warto zawsze podchodzić z rozsądkiem i unikać robienia zakupów pod wpływem impulsu.

 Czytaj także: