Radio Alex 105.2 FM Zakopane

Jest kompromis w sprawie transportu konnego do Morskiego Oka

Dzisiaj do Zakopanego przyjechała Paulina Hennig – Kloska minister klimatu i środowiska. Minister przyjechała do Tatrzańskiego Parku Narodowego, gdzie odbyło się spotkanie dotyczące transportu konnego do Morskiego Oka. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele ministerstwa, samorządu, przedstawiciele TPN i Viv-y.

Kompromis w sprawie transportu konnego do Morskiego Oka

Hubert Różyk: Jesteśmy po kilku godzinach bardzo żmudnej, ale konstruktywnej dyskusji. Wszystkie strony, organizacje, które brały udział w naszym spotkaniu, a rozmawialiśmy zarówno z Tatrzańskim Parkiem Narodowym, z organizacjami Fiakrów, z organizacjami społecznymi, z lokalnym samorządem, a także z lekarzami weterynarii, zgodzili się na to, żeby przygotować komunikat 12 punktowy.

Kierując się wspólną troską o dobrostan zwierząt i troską o lokalną społeczność, mając na uwadze opinię publiczną oraz zachodzące zmiany społeczne, zrównoważony rozwój turystyki i lokalne tradycje góralskie, wypracowaliśmy katalog zmian i postanowień, który ma poparcie wszystkich grup uczestniczących w spotkaniu. Zgodziliśmy się na:

Po pierwsze ponowne przeliczenie obciążenia dla koni. Przeprowadzi je osoba wskazana wspólnie przez Tatrzański Park Narodowy, organizacje społeczne i fiakrów oraz samorząd. Ekspert zostanie dodatkowo zaopiniowany przez Państwową Radę Ochrony Przyrody. To jest ciało eksperckie, które działa przy Ministerstwie Klimatu i Środowiska.

Po drugie, dalsza rozmowa w sprawie zaprzestania wydawania nowych licencji dla fiakrów będzie kontynuowana na osobnym spotkaniu. Za jego organizację odpowiada Tatrzański Park Narodowy i data zostanie ustalona w ciągu 14 dni. To jest nowe ustalenie. Park potrzebuje chwili na to, żeby zorganizować spotkanie w tej sprawie z samorządem. Konie na Włosienicy będą miały 60-minutowy postój. Decyzja wchodzi w życie od 1 czerwca. Ona nie wzbudziła kontrowersji. Chodzi o wydłużenie czasu postoju na na górze trasy.

Pod czwarte czujniki badające korelację temperatury i wilgotności zostaną zainstalowane przez Tatrzański Park Narodowy na Palenicy i na Włosienicy. TPN w ciągu 14 dni poinformuje o szczegółach tego procesu. Te czujniki są bardzo ważne, bo one pokazują, czy nie występuje sytuacja, która jest groźna dla zdrowia i życia koni, czyli sytuacja, w której odpowiednia temperatura i odpowiednia wilgotność będą stanowiły zagrożenie. Komisja Weterynaryjna wyznaczy warunki bezpieczne dla pracy koni na trasie do Morskiego Oka właśnie w powiązaniu z tymi z tymi czujnikami budującymi korelację między temperaturą i wilgotnością. Po przekroczeniu tzw. czerwonej linii ruch koni zostanie wstrzymany. Do Komisji Weterynaryjnej została przyjęta piąta osoba dr Marta Rykała, która będzie służyła swoją ekspertyzą i wiedzą w dalszych pracach komisji. Komisja Weterynaryjna wyda rekomendacje dotyczące dotyczące badania koni po sezonie. Po najbliższym posiedzeniu komisji. Ono odbędzie się za około trzy tygodnie. Komisja Weterynaryjna wyda też rekomendacje dotyczące podkuwania koni także po najbliższym posiedzeniu.

Po dziewiąte, Tatrzański Park Narodowy zorganizuje rozmowy w sprawie możliwości rekreacyjnego wykorzystania koni na terenie TPN. Spotkanie zostanie wyznaczone w ciągu 30 dni. To też jest wątek, który pojawił się podczas naszych rozmów. Chcemy dać czas wszystkim zainteresowanym stronom na wyznaczenie takiego spotkania i rozpoczęcie rozmowy na ten temat.

Po dziesiąte Tatrzański Park Narodowy rozpocznie testy busa elektrycznego na trasie do Morskiego Oka. Testy ruszą najpóźniej od 1 czerwca. To będzie elektryczny 16-osobowy bus.

11 punkt dotyczy ustalonego obniżenia limitu osób na wozie o dwie osoby dorosłe i dwójkę dzieci od pierwszego czerwca. Robocze spotkanie po otrzymaniu wyników z punktu 1, czyli po ponownym przeliczeniu obciążenia dla koni zdecyduje o ewentualnych dalszych rekomendacjach w tej sprawie. Potrzebujemy najpierw jeszcze raz przeliczyć te informacje i potem w oparciu o wiedzę i dane podejmować ewentualne dalsze decyzje. Komisja Weterynaryjna na kolejnym spotkaniu zadecyduje też o ewentualnym rozszerzeniu katalogu badań dla koni. I tu także zostawiamy ekspertom. Rozumiemy, że przyjęte rozwiązania nie wyczerpują problemu i są elementem dialogu, który deklarujemy kontynuować w dobrej wierze. W katalogu są kwestie wymagające dalszej pracy, którą deklarujemy. Pod tym podpisały się wszystkie organizacje, które wzięły udział w dzisiejszym spotkaniu. I to jest wynik kompromisu.

– mówi Rzecznik prasowy Ministerstwa Klimatu i Środowiska Hubert Różyk.

Paulina Hennig-Kloska: Szanowni Państwo, bardzo cieszę się, że udało nam się ten wspólny komunikat z bardzo istotnymi punktami, które pewnie będą tutaj też dalej omawiane, które będą przedmiotem różnych prac zbiorowych wypracować. Bardzo zależało nam na tym, by jeśli mamy wdrażać zmiany, one uwzględniały też lokalną społeczność i jej stanowisko w tej sprawie, ale także przedstawicieli organizacji działających na rzecz zwierząt i oczywiście można powiedzieć reprezentanta naszego resortu na tym terenie, czyli Tatrzańskiego Parku Narodowego. Dzisiaj jest sytuacja, kiedy mamy ewidentnie zmieniające się warunki klimatyczne. Od lat trwająca dyskusja na temat transportu konnego na Morskie Oko budzi liczne emocje społeczne i nie sposób ich nie słyszeć, nie sposób jej nie zauważać, ale także nie sposób nie pochylać się nad tym, by turystyka w jakimś zakresie mogła dalej się tutaj rozwijać, bo jest lubiana przez wszystkich obywateli naszego kraju. Nie przez przypadek to tutaj są punkty na mapie turystycznej Polski odwiedzane przez największą grupę turystów z naszego kraju, z Europy i z całego świata. I absolutnie zrównoważony rozwój turystyki, który wkracza na wszystkie poziomy, musi uwzględniać te wszystkie elementy, o których mówiłam, z pełną dbałością o dobrostan zwierząt.

Chciałam podziękować wszystkim stronom za to, że w taki koncyliacyjny sposób podeszli do dzisiejszego spotkania, bo nikt nie uzyskał szanowni Państwo, tego, co chciał, z czym przyszedł na to spotkanie. Ale z drugiej strony każdy otrzymał coś i to znaczy, że kompromis jest naprawdę dobry, że jest wyważony, że jest wyjściem we właściwą stronę. Jednocześnie chciałam powiedzieć w ten sposób, że my z punktu widzenia i myślę, że to potwierdzi pan dyrektor, będziemy zawsze dobro lokalnej społeczności mieć na uwadze, wdrażając nowe pomysły i nowe rozwiązania.

Cieszę się też niezwykle z tego, że ruszy i to jest chyba dla mnie jeden z ważniejszych punktów, że ruszą testy transportu elektrycznego na tej trasie. Na całym świecie w podobnych miejscach transport elektryczny działa. Oczywiście on musi być dostosowany do uwarunkowań ukształtowania terenu na danym obszarze i spełniać pewne wymogi, ale dobrze wiemy, że nie każdy jest w stanie samodzielnie wejść nad Morskie Oko, nawet chociażby z punktu widzenia zdrowia. Osoby z niepełnosprawnościami dzisiaj również miały możliwości, ale jednak ograniczone. Wierzę, że tego typu transporty będą też służyć temu, by każdy, niezależnie od własnych ograniczeń i możliwości mógł podziwiać najpiękniejsze przyrodniczo odcinki Tatr, w tym te, które znajdują się właśnie w okolicy Morskiego Oka. Także chciałam jeszcze raz bardzo serdecznie podziękować. Wierzę, że to taki początek dobrej współpracy z różnych środowisk, którym na pewno przyroda i zdrowie zwierząt leży głęboko na sercu, a choć inaczej czasami pewnie to dobro postrzegamy inaczej i je widzimy.

Pani Minister, czyli nie ma mowy o likwidacji tego transportu?

Paulina Hennig-Kloska: To jest najdalej idące oczekiwanie, ale dzisiaj ja nawet gdybym chciała wprowadzić, to nie mam takiej możliwości. To jest jedna rzecz. Druga jesteśmy w przededniu nowego sezonu turystycznego, gdzie wiele osób czerpie z tego zyski i też musimy mieć to na uwadze. Natomiast tak jak powiedziałam, wierzę, że te punkty, na które również Fundacja Viva! się zgodziła, z którymi przyszła, część tych postulatów to postulaty przejściowe, jak rozumiem, z punktu widzenia obrońców praw zwierząt, zbliżają nas do tego, by jednak ten dobrostan zwierząt się poprawiał. I tak jak powiedziałam, ja uważam dzisiejsze spotkanie za dobre. Bardzo jeszcze raz dziękuję. Przede wszystkim pomysły konstruktywne brały górę nad emocjami, co w wypracowywaniu tego typu zmiany i postępu jest kluczowe.

– mówi Minister Klimatu i Środowiska Paulina Hennig-Kloska.

Szymon Ziobrowski: Szanowni Państwo. Ja chcę powiedzieć, że nie ma parku narodowego bez wsparcia lokalnej społeczności. Dla nas głos lokalnej społeczności jest niezwykle ważny i tak jak powiedziałem, bez tego wsparcia ochrona przyrody ma małe szanse. Dlatego bardzo cieszę się, że udało nam się dzisiaj w ciągu tych paru godzin wypracować kompromis, co do którego zgodzili się wszyscy zgromadzeni na tej sali. Cieszę się, że zapoczątkowaliśmy ten dialog. A to wszystko tak naprawdę przecież nie dla mnie, nie dla państwa, tylko dla koni. I ten krok w kierunku poprawy dobrostanu koni został uczyniony. Dlatego jestem bardzo zadowolony z wyników tego spotkania.

Jeżeli chodzi o testy busa elektrycznego, bus przyjeżdża już w przyszłym tygodniu. Musimy oczywiście przeprowadzić tutaj kwestie formalne, dlatego że to jest droga publiczna. Nie możemy po prostu wjechać autobusem i rozpocząć tych testów z dnia na dzień, dlatego musimy to wszystko przygotować. Więc też prosiłbym, żeby nie łapać za język, nie mówić, że to miało być we wtorek, a będzie w środę. Tak jak powiedziałem, bus przyjeżdża w przyszłym tygodniu. To jest bus elektryczny. Z tego co pamiętam może tym busem jechać około 16 osób. Oczywiście to są miejsca siedzące i miejsca stojące i będziemy się przymierzać oczywiście do tego, żeby taki bus elektryczny zakupić.
Speaker 2: Tak za pilotaż tego autobusu oczywiście będzie odpowiadał Tatrzański Park Narodowy. Ja też tutaj od razu dodam, że chcemy, żeby ten bus był wyposażony dla osób niepełnosprawnych, żeby też tym busem te osoby wozić do Morskiego Oka.

Ja nie chcę tutaj mówić, co będzie. O tym, co będzie, zadecyduje kolejne spotkanie, które myślę, że jeszcze w tym roku zorganizujemy. Na razie chcemy przede wszystkim sprawdzić, jak będzie się zachowywał ten pojazd elektryczny na drodze do Morskiego Oka. Jak wiadomo, na tej drodze zalega często i długo śnieg. Ten bus akurat nie jest wyposażony w napęd na cztery koła, więc nie wiemy jak on będzie się w tym kontekście zachowywał. Dla nas też priorytetem jest bezpieczeństwo osób, które miałyby tym pojazdem jeździć. Nie wiemy, ile kursów będzie możliwych i ile będzie trwało ładowanie. Więc po prostu chcemy to sprawdzić, żeby nie deklarować tutaj, że będzie tak i tak.

Nie chcę wróżyć z fusów. Nie wiem, co będzie w przyszłości. Mamy dwa cele. Przede wszystkim park powinien funkcjonować w zgodzie z otoczeniem społecznym, a po drugie jednym z nadrzędnych celów naszego dzisiejszego spotkania jest dobrostan zwierząt. Więc tego się trzymamy i trzymając się tych wytycznych będziemy prowadzić kolejne rozmowy i mam nadzieję, że sprawy będą posuwały się do przodu.

Już zapadła decyzja, że dwie osoby i dwójka dzieci opuszczą wóz. Natomiast to co będzie się działo dalej jest uzależnione od wyników badań, które wspólnie, czyli Viva, Tatrzański Park, samorządy wypracujemy, uzgodnimy tak, żeby to nie budziło już wątpliwości.

– mówi Dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego Szymon Ziobrowski.

– mówi starosta tatrzański Andrzej Skupień i prezes Stowarzyszenia Przewoźników do Morskiego Oka Władysław Nowobilski.

– mówi Anna Plaszczyk ze stowarzyszenia Viva!.

Katalog zmian i postanowień:

  1. Ponowne przeliczenie obciążenia koni; przeprowadzi je osoba wskazana wspólnie przez TPN, organizacje społeczne i fiakrów oraz samorząd. Ekspert zostanie zaopiniowany dodatkowo przez Państwową Radę Ochrony Przyrody.
  2. Dalsza rozmowa w sprawie zaprzestania wydawania licencji dla fiakrów będzie kontynuowana na osobnym spotkaniu. Za jego organizację odpowiada TPN i data zostanie ustalona w ciągu 14 dni.
  3. Konie na Włosienicy będą miały 60-minutowy postój. Decyzja wchodzi w życie od 1 czerwca.
  4. Czujniki badające korelację temperatury i wilgotności zostaną zainstalowane przez TPN na Palenicy i na Włosienicy. TPN wciągu 14 dni poinformuje o szczegółach tego procesu.
  5. Komisja weterynaryjna wyznaczy warunki bezpieczne dla pracy koni na trasie do Morskiego Oka (korelacja między temperaturą i wilgotnością). Po przekroczeniu tzw. czerwonej linii ruch koni zostanie wstrzymany.
  6. Do komisji weterynaryjnej zostanie przyjęta piata osoba – lek. wet. Marta Rykała.
  7. Komisja weterynaryjna wyda rekomendacje dot. badania koni po sezonie (po najbliższym posiedzeniu).
  8. Komisja weterynaryjna wyda rekomendacje dot. podkuwania koni (po najbliższym posiedzeniu).
  9. TPN zorganizuje rozmowy w sprawie możliwości rekreacyjnego wykorzystania koni na terenie TPN. Spotkanie zostanie wyznaczone w ciągu 30 dni.
  10. TPN rozpocznie testy busa elektrycznego na trasie do Morskiego Oka. Testy ruszą najpóźniej od 1 czerwca.
  11. Ustalono obniżenie limitu osób na wozie – o dwie osoby dorosłe i dwójkę dzieci od 1 czerwca. Robocze spotkanie po otrzymaniu wyników z punktu 1 posłuży do wypracowania dalszych rekomendacji w tej sprawie.
  12. Komisja weterynaryjna na kolejnym spotkaniu zdecyduje o ewentualnym rozszerzeniu katalogu badań dla koni.

Czytaj także: