Modernizacja odcinka kolejowego Tymbark-Limanowa. Miliardowa inwestycja w regionie
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację linii kolejowej na odcinku Tymbark-Limanowa (woj. małopolskie), o wartości ponad 1,3 mld zł, w ramach większej inwestycji odcinka Podłęże-Piekiełko. Nowy odcinek ma być gotowy do 2029 roku.

Szacowany czas czytania: 02:24
Jak wyjaśnił w poniedziałek członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki, inwestycja będzie polegać na modernizacji linii kolejowej nr 104 (odcinek Tymbark-Limanowa) oraz budowie fragmentu nowej linii kolejowej nr 622 z Tymbarku w kierunku Szczrzyca.
W sumie powstanie 14 km nowych torów wraz z siecią trakcyjną, 17 mostów i wiaduktów, a najwięcej środków pochłonie budowa tunelu i estakady. Wytyczenie nowego śladu torów pozwoli pociągom rozpędzać się do 150 km/h. Zmodernizowane zostaną perony na stacjach w Tymbarku i Koszarach.

W Limanowej, od strony Łososiny Górnej, zostanie zbudowana estakada kolejowa o długości ponad 2 km. Pozwoli ona pociągom przekroczyć dolinę rzeki Kamienna z odpowiednią prędkością. Natomiast pomiędzy Tymbarkiem a Koszarami zaplanowano tunel o długości niemal 2 km.
Według szacunków PKP PLK najszybsze pociągi dojadą dzięki tej inwestycji z Limanowej do Nowego Sącza w ok. 20 minut, a po wybudowaniu całego połączenia „Podłęże-Piekiełko” dojazd z Limanowej do Krakowa zajmie ok. 40 minut.
Przedstawiciel PLK przypomniał, że jest to trzeci przetarg uruchomiony w ostatnich tygodniach dla inwestycji Podłęże-Piekiełko, a kolejne są w przygotowaniu.
W tym roku chcemy ogłosić również pozostałe postępowania przetargowe w ramach ‘Podłęża-Piekiełka’. Liczę na to, że wykonawcy dotrzymają harmonogramów i pociągi pojadą nowymi torami do Krakowa już za pięć lat
– zapowiedział Mochocki.

Modernizacja linii kolejowej Tymbark-Limanowa to kolejna inwestycja realizowana w tym miejscu. Od września trwa modernizacja stacji Limanowa.
Wykonawcy pracują również na innych odcinkach inwestycji Podłęże-Piekiełko. Nowa kolej powstaje pomiędzy Limanową i Nowym Sączem, oraz Chabówką i Rabką-Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na trzy inne odcinki tej linii: Rabka Zaryte-Mszana Dolna-Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc-Tymbark i Podłęże-Gdów.
Cały projekt Podłęże-Piekiełko będzie jedną z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce, o łącznej szacunkowej wartości 12 mld zł. Finansowanie pochodzić będzie m.in. z KPO oraz Krajowego Programu Kolejowego.
Przedsięwzięcie składa się z dwóch części: modernizacji i elektryfikacji trasy nr 104 – Chabówka-Nowy Sącz oraz budowy zupełnie nowego, 58-kilometrowego odcinka łączącego Podłęże k. Krakowa z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Inwestycja ma przyspieszyć i usprawnić ruch kolejowy między Krakowem oraz Zakopanem i Nowym Sączem. Zgodnie z założeniami najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków-Nowy Sącz w ok. 60 minut, natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.
Więcej o tym projekcie możecie poczytać na stronie www.podleze-piekielko.pl
Czytaj także: