Niebezpieczeństwo na przejeździe kolejowym. Tych zasad trzeba przestrzegać – przypominają służby
Wczoraj (9 kwietnia) policjanci zakopiańskiej drogówki, funkcjonariusze straży ochrony kolei oraz pracownicy Polskich Linii Kolejowych prowadzili działania kontrolno-edukacyjne w rejonie przejazdu kolejowego Poronin Misiagi. Miały one na celu zwrócenie uwagi kierowców, rowerzystów oraz pieszych jak należy zachowywać się w rejonie przejazdu kolejowego.

Szacowany czas czytania: 01:57
Niebezpieczeństwo na przejeździe kolejowym – służby przypominają zasady

Lekceważenie znaku STOP, próby przejechania pod zamykającymi się zaporami przejazdów, wjeżdżanie na przejazd, kiedy sygnalizator wskazuje czerwone światło to główne przyczyny wypadków na przejazdach kolejowych z udziałem kierujących, pieszych czy rowerzystów
– przypomina rzecznik zakopiańskiej policji, asp. sztab. Roman Wieczorek.

Funkcjonariusze przypominają, aby podczas jazdy samochodem zadbać o bezpieczeństwo własne, a także wszystkich swoich pasażerów.
To od kierowcy i tego, czy stosuje się do przepisów drogowych zależy wspólne bezpieczeństwo. Na przejazdach kolejowo-drogowych o tych zasadach należy pamiętać szczególnie. W zderzeniu samochodu osobowego z pociągiem auto nie ma żadnych szans, a takie zdarzenia należą do najbardziej tragicznych
– podkreślają policjanci

Policjanci przypominają też główne zasady przy dojeżdżaniu do przejazdów kolejowo-drogowych.
Kierujący pojazdem jest obowiązany:
- zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd zachować szczególną ostrożność;
- przed wjechaniem na tory upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub innych powodów, przejrzystość powietrza jest zmniejszona;
- prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał, zabrania wjazdu na przejazd;
- w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
Kierującemu pojazdem zabrania się:
- objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
- wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
- omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

Czytaj także: