Nowy Targ aktualizuje uchwałę reklamową. Mieszkańcy mają głos
Dzięki uchwale reklamowej w Nowym Targu udało się uporządkować m.in. okolice zakopianki. Teraz przyszedł czas na zmiany.

Szacowany czas czytania: 03:15
Nowy Targ aktualizuje uchwałę reklamową
Po pięciu latach od wprowadzenia przepisów, miejscy urzędnicy widzą konieczność dostosowania ich do aktualnych warunków, jak podkreślają, wychodząc przy tym naprzeciw potrzebom przedsiębiorców. Mówi naczelnik wydziału rozwoju i urbanistyki w nowotarskim urzędzie miasta, Wojciech Watycha:
Wojciech Watycha: Dzięki tej uchwale reklamowej mamy porządek, szczególnie wzdłuż zakopianki, o czym informują media w skali całego kraju, że jesteśmy tym wyjątkiem, jedynym na Podhalu, który tę uchwałę podjął 5 lat temu i reklamy przy Zakopiance zostały zdjęte i mamy nadzieję, że również pozostałe gminy, które wznowiły prace nad tymi uchwałami po sąsiedzku, te prace zostaną zakończone i ta zakopianka odsłoni na całej swojej długości piękny widok na Tatry, za którym to widokiem turyści przyjeżdżają nie tylko z kraju, ale również z zagranicy.
Na przestrzeni pięciu minionych lat pojawiały się nieliczne przypadki, kiedy przedsiębiorcy nie chcieli się dostosować do przepisów. Mówi naczelnik wydziału rozwoju i urbanistyki w nowotarskim urzędzie miasta, Wojciech Watycha:
Wojciech Watycha: Było kilka takich sytuacji głośnych na cały nawet kraj, jeśli chodzi o słynną reklamę przy ulicy Szaflarskiej, która tam zasłoniła dwa budynki, a funkcjonowała od samego początku poza przepisami nie tylko reklamowymi, ale również poza przepisami budowlanymi. Natomiast co jest ważne, nigdy od samego początku ideą tej uchwały nie było karanie przedsiębiorców czy mieszkańców. Zawsze urząd starał się robić wszystko, aby jednak tych kar uniknąć. Natomiast jeżeli dochodziło do sytuacji skrajnej, kiedy rzeczywiście żadne apele, ani prośby, ani pisma nie pomagały, wówczas musieliśmy sięgać do tej możliwości, którą dała ustawa, czyli do tych kar.
Najwyższa kara, jaką nałożono, wyniosła około 200 tys. zł. Temat samych reklam jest już generalnie uporządkowany, mieszkańcy przyzwyczaili się do obowiązujących przepisów, ale problem pojawia się z szyldami. Mówi naczelnik wydziału rozwoju i urbanistyki w nowotarskim urzędzie miasta, Wojciech Watycha:
Wojciech Watycha: Jeśli chodzi o szyld, to jest ta informacja o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta działalność jest prowadzona. Tutaj widzimy pewne pole do pewnych zmian w taki sposób, by wyjść naprzeciw mieszkańcom, wszystkim przedsiębiorcom, ponieważ oni tutaj są tą grupą najbardziej dotknięta tymi przepisami. Oczywiście staramy się tutaj bardzo podchodzić liberalnie do niektórych zapisów, natomiast mamy świadomość, że pewne rzeczy wymagają uporządkowania, korekt. Stąd ten pomysł na tę ankietę, żeby te pomysły nie wychodziły ze strony urzędu, ale również ze strony mieszkańców, ze strony grup przedsiębiorców. Mamy nadzieję, że dzięki temu wspólnymi siłami w tym roku doprowadzimy do aktualizacji tych przepisów i to nasze miasto będzie coraz piękniejsze.
Mieszkańcy mogą wyrazić swoją opinię na temat zapisów uchwały reklamowej, wypełniając przygotowaną przez urząd miasta ankietę. Mają na to czas do 14 marca. Jej wyniki posłużą do wypracowania nowego kształtu uchwały reklamowej.
Formalnie prace nad zmianami w przepisach rozpoczną się po podjęciu przez radę miasta stosownej uchwały, co ma nastąpić w II kwartale tego roku. Po sporządzeniu dokumentu, odbędą się konsultacje społeczne.
Link do ankiety: https://nowytarg.konsultacjejst.pl/konsultacje/0194e087-3529-4177-a234-a53d4cd1df42
Czytaj także: