Po tragedii w Andrychowie w komendach i komisariatach działa nowy, całodobowy policyjny telefon

Szacowany czas czytania: 03:34
Całodobowy policyjny telefon do zgłaszania sytuacji, w których zagrożone są dzieci
Po tragedii w Andrychowie, gdzie zmarła 14-letnia dziewczynka, w 59 jednostkach policji: komisariatach, komendach miejskich i powiatowych w całej Małopolsce od kilku dni działa specjalny aparat telefoniczny, który umożliwi bezpośrednie połączenie z dyżurnym Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie. W ten sposób możemy zgłaszać zaginięcie dziecka i ewentualne nieprawidłowości w tym zakresie na danym komisariacie.
Telefon to forma dodatkowa, nadal musimy zgłosić zaginięcie dziecka w tradycyjny sposób. Nie zgłaszamy takiego faktu korzystając tylko z telefonu. Korzystamy z tego, gdy zagrożone jest życie i zdrowie dziecka
– mówi podinsp. Katarzyna Cisło z Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie.
Katarzyna Cisło: W takich przypadkach, kiedy mówimy o zagrożeniu życia i zdrowia dziecka – przypadek kiedy nam dziecko zaginęło, kiedy na przykład jest duża kolejka w komisariacie, oficer dyżurny karze nam czekać na złożenie zawiadomienia, ewentualne jeśli składamy zawiadomienie, a nie jesteśmy pewni, co w tej sprawie się dzieje, ponieważ nie jesteśmy informowani na bieżąco. Tutaj taka mała dygresja – to nie tylko sytuacje zaginięcia, ale na przykład sytuacje kiedy mamy do czynienia ze znęcaniem się nad dzieckiem – wiec ogólnie sytuacje zagrożenia życia i zdrowia. Gdy nie mamy pewności co z naszą sprawą się dzieje, ewentualnie chcemy aby ktoś tak naprawdę szybko i efektywnie zajął się poszukiwaniem dziecka – wtedy wykonujemy telefon do Komendy Wojewódzkiej w Krakowie.
Całodobowy policyjny telefon odbiera dyżurny Komendy Wojewódzkiej w Małopolsce
Nowe telefony dostępne są dla każdego:
Katarzyna Cisło: We wszystkich jednostkach policji, które działają całodobowo, a wiec mówimy o komisariatach i komendach został zawieszony telefon, który jest w pomieszczeniu ogólnodostępnym. Ten telefon poprzez sztywne łącze – łączy obywatela z komendą wojewódzką policji w Krakowie.
Katarzyna Cisło: Tutaj ten telefon całodobowo odbierze oficer dyżurny, on jest cały czas na stanowisku. Pomaga mu zastępca dyżurnego, więc nie ma możliwości, żeby ktoś nie odebrał tego telefonu i wtedy też oficer dyżurny z poziomy Komendy Wojewódzkiej będzie koordynował działania na przykład poszukiwawcze.

Całodobowy policyjny telefon możemy też wykorzystać, kiedy zależy nam na czasie, a mamy wrażenie, że nasza sprawa nie należy do najpilniejszych. Krótko mówiąc możemy się dzięki niemu poskarżyć na obsługę:
Katarzyna Cisło: Powiedzmy wprost – to jest telefon który daje możliwość poskarżenia się, lub skierowania prośby o wyjaśnienie pewnych niejasności. Na pewno osoba która odbiera taki telefon w Komendzie Wojewódzkiej Policji, mówimy o oficerze dyżurnym, to osoba z ogromnym doświadczeniem, która jest przeszkolona do koordynowania dużymi akcjami, czy operacjami, więc w takiej sytuacji też na pewno podejmie najlepszą decyzję.
Całodobowy policyjny telefon jest dostępny w tych policyjnych placówkach, które czynne są całodobowo:
Katarzyna Cisło: Konkretnie w 59 jednostkach policji – mówimy o komisariatach , ale mówimy też o komendach miejskich i powiatowych w całej Małopolsce. Z tego programu wyłączone są jedynie posterunki, bo one nie działają całodobowo, one są po prostu otwierane okresowo kilka razy w tygodniu.
– mówiła podinsp. Katarzyna Cisło z Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie.
Wszystko po tragedii w Andrychowie. Sprawą 14-latki z Andrychowa żyła cała Polska. Przypomnijmy, nastolatka rano wykonała telefon do swojego ojca, informując go, że źle się czuje i nie ma pojęcia, gdzie jest. Dziewczynka przez kilka godzin na mrozie czekała na pomoc. Zmarła w szpitalu w Krakowie.
Program na razie realizowany jest w województwach małopolskim i opolskim. Docelowo całodobowy policyjny telefon ma pojawić się we wszystkich komendach w kraju.
Czytaj także: