Radio Alex 105.2 FM Zakopane

Rusza budowa dwóch nowych rond w Zakopanem

 

Budowa dwóch nowych rond w Zakopanem

Rusza budowa dwóch nowych rond na skrzyżowaniach z ul. Ustup i ul. Wojdyły w Zakopanem. Od jutra od strony Harendy jezdnia zostanie zwężona. Pierwszy etap prac budowlanych zakłada przełożenie sieci teletechnicznych i elektrycznych. Ruch samochodów w obie strony zostanie utrzymany, będzie natomiast obowiązywało ograniczenie prędkości do 40 km/h. Przystanki autobusowe na Ustupie zostaną tymczasowo przeniesione.

Planowany termin zakończenia prac to kwiecień 2025 r.

Każdego dnia drogą krajową nr 47 wjeżdża do Zakopanego średnio prawie 21 tysięcy pojazdów. Tak wskazują wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021. Jest to wartość średnia, która zdecydowanie rośnie w sezonie turystycznym. Duże natężenie ruchu w tym miejscu utrudnia wjazd na DK47 z dróg gminnych – ul. Wojdyły i ul. Ustup. Sytuację poprawi budowa dwóch rond

– informuje Kacper Michna w krakowskiego oddziału GDDKiA.

Pierwsze, jadąc od strony Nowego Targu, powstaje na skrzyżowaniu DK47 (ul. Kasprowicza) z ul. Wojdyły. Będzie turbinowe, co pozwoli na płynny przejazd w trzech kierunkach – do centrum Zakopanego, do Poronina i na Olczę. Na rondzie będą też dwa zjazdy indywidualne, pozwalające na włączenie się do ruchu mieszkańców okolicznych posesji.

Drugie rondo powstaje 50 m dalej, na skrzyżowaniu ul. Kasprowicza z ul. Ustup. Dzięki jego budowie poprawi się połączenie drogi krajowej z Ustupem i Harendą.
W ramach inwestycji powstaną dwa przejścia dla pieszych – na ul. Kasprowicza przed każdym z rond. Trzecie będzie zlokalizowane w miejscu obecnego na ul. Ustup. Po północnej stronie DK47 powstanie chodnik. Przebudujemy infrastrukturę techniczną i zatoki autobusowe, zbudujemy też nowe oświetlenie i odwodnienie

– informuje Kacper Michna.

Za inwestycję odpowiada Podhalańskie Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe. Koszt prac to nieco ponad 10 mln zł.

Projekt budowy nowych rond przygotowało Miasto Zakopane. Gmina również wystąpiła z wnioskiem o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Wojewoda Małopolski wydał je 25 lipca 2023 roku. Inwestycja jest finansowana z budżetu państwa

– podkreśla Kacper Michna.

Jesienią 2022 roku GDDKiA rozpoczęła prace przy budowie innego ronda na DK47 w Zakopanem, na skrzyżowaniu z ul. Spyrkówka. Konstrukcja ronda jest już gotowa. Pozostały jedynie prace wykończeniowe. Planowany termin zakończenia tej inwestycji to kwiecień 2024 r.

Czytaj także: