Przejdź do menu głównego Przejdź do treści

REKLAMA

Z Limanowej do Nowego Sącza w 20 minut? Linia kolejowa w nowym śladzie

Pomiędzy Klączanami, a Limanową linia kolejowa w nowym śladzie. Tunel pomiędzy stacją Męcina i przystankiem Mordarka. Modernizacje. To wszystko sprawi, że najszybsze pociągi dotrą z Limanowej do Nowego Sącza w ok. 20 minut.

fot. Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie

Szacowany czas czytania: 03:27

Kluczowy etap prac na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany i rozpoczęcie drążenia tuneli – to temat briefingu prasowego z udziałem wicepremiera, ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza, ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, wojewody małopolskiego Krzysztofa Jana Klęczara. Spotkanie ministrów odbyło się na placu budowy w Męcinie, w miejscu, gdzie rozpocznie się drążenie tunelu kolejowego w kierunku Mordarki.

Z Limanowej do Nowego Sącza w 20 minut

To jest niesamowity moment, kiedy coś nowego powstaje. To jest wielka radość mieszkańców Małopolski, powiatu limanowskiego, Sądecczyzny, wszystkich miejscowości, z których codziennie rano bardzo dużo osób jedzie na razie transportem drogowym, swoimi samochodami – do pracy do Krakowa czy do Nowego Sącza. Mogłem to bezpośrednio obserwować jako mieszkaniec tych terenów. To jest inwestycja bardzo oczekiwana. (…) Bezpieczeństwo infrastrukturalne zapewnia również bezpieczeństwo państwa polskiego

– mówi wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz.

Minister Władysław Kosiniak-Kamysz / fot. Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie

W Polsce przez dekady nie było budowanych nowych przebiegów kolejowych, nie było budowanych nowych tuneli. Dzięki temu, że udało nam się pozyskać pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy możemy wreszcie zacząć realizować ten projekt. Jesteśmy w kluczowym momencie, kiedy uruchomiona zostanie tarcza TBM, która wydrąży 4 km tunelu, który da dobre rozwiązania komunikacyjne w południowej Polsce. Dzięki temu, że zostanie wybudowany nowy tunel, czas przejazdu z Limanowej do Nowego Sącza to będzie jedynie 20 minut. Czas przejazdu z Nowego Sącza do Krakowa to tylko godzina. To jest prawdziwa rewolucja kolejowa na południu Polski

– podkreśla minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Rozpoczynające się dzisiaj prace to jeden z etapów największej inwestycji kolejowej na południu Polski „Podłęże-Piekiełko”.

Dzięki całemu projektowi do 2030 r. powstanie nowa linia kolejowa łącząca Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Sprawny transport kolejowy daje duże możliwości i jest też przyjazny dla środowiska. Zainaugurowane dzisiaj prace to element szeregu realizowanych zadań. Wartość zamówienia podstawowego dla odcinka Limanowa – bocznica Klęczany to blisko 2 mld zł. Zadanie to uzyskało dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy. Zakres prac obejmuje nie tylko wydrążenie dwóch tuneli, ale także m.in. przebudowę obiektów inżynieryjnych, w tym 10 wiaduktów i 12 mostów. To zatem bardzo wymagająca i złożona inwestycja. Życzę, aby prace przebiegały sprawnie, z pożytkiem dla mieszkańców

– mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.

Szeroki zakres prac

Pomiędzy Klęczanami a Limanową linia kolejowa zostanie poprowadzona w nowym śladzie. By skrócić podróże i przyspieszyć pociągi, powstanie tunel kolejowy pomiędzy stacją Męcina i przystankiem Mordarka. Obiekt o długości niemal 4 km będzie drążony maszyną TBM. Po sąsiedzku powstanie tunel ewakuacyjny, który wydrąży druga maszyna. Obecnie prace budowlane toczą się na całym odcinku. Powstaje nowa stacja kolejowa Męcina i przystanek Mordarka, a przystanek kolejowy Chomranice jest modernizowany.

Na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany zmodernizowany i zelektryfikowany zostanie tor o długości przeszło 12,5 km. Istotnym elementem projektu jest przebudowa obiektów inżynieryjnych. Prace obejmą 10 wiaduktów i 12 mostów. Przejazdy kolejowo-drogowe będą zastąpione skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Poprowadzą do nich nowe drogi. Poprawi się bezpieczeństwo w ruchu lokalnym. Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h. Zwiększą się możliwości kolei w regionie.

fot. Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie

Największa inwestycja kolejowa Polski południowej

Nowa linia kolejowa, która powstanie w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko”, połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Powstaną nowe możliwości rozwoju komunikacyjnego, społecznego, turystycznego i transportowego w Małopolsce.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Czytaj także:

 

REKLAMA